+45 2829 3019 lis@procesudvikling.dk

logo

Formål:

At give den studerende kompetence til at forebygge og håndtere stress i egen virksomhed i en bred ledelseskontekst. Formålet er, at den studerende tilegner sig en forståelse af og handlingskompetence i forhold til

– stress-fremkaldende faktorer i organisationen
– det delte ansvar i organisationen for forebyggelse af stress
samt
håndtering af allerede opstået stress hos medarbejdere 

Læringsmål:

Den studerende skal have

Viden

  • Grundlæggende viden og forståelse af definitioner vedr. af stress
  • Etiske problemstillinger i forhold til forebyggelse og håndtering af stress i en virksomhed
  • Viden om, at individet indgår som en del af et gensidigt fællesskab i organisationen, og at der derfor er fokus på relationerne mellem personer og et delt ansvar for forebyggelse og håndtering af stress i organisationen

Færdigheder

  • Skal kunne identificere stressfremkaldende forhold og symptomer i egen virksomhed
  • Skal kunne være med til at iværksætte forløb og interventioner i forhold til såvel forebyggelse som håndtering af stress

Kompetencer

  • Som leder, HR eller kollega at kunne indgå som sparringspartner i konkrete forebyggelses- eller håndteringssituationer
  • Evne at fungere som rådgiver såvel som empatisk og nysgerrigt at kunne stille professionelles spørgsmål

Indhold

  • Grundlæggendeforståelse for, at forebyggelse og håndtering handler om mennesker, der er ude af balance, hvorfor interventioner skal tage udgangspunkt i dokumenterede metoder og teorier

 

  • Forebyggelsehandler overordnet om at fokusere på det psykisk arbejdsmiljø; herunder
    – Jobkrav og faglige kompetencer
    – Muligheder for at udøve kontrol over egen
    arbejdssituation
    – Klare mål og fremtidsperspektiver
    – Relationer og social støtte

 

  • Håndteringhandler om
    – Mestringsstrategier
    – Stress-samtalen; trænes i undervisningen og
    gennemførelse mellem studiegangene som del af
    oplæg til eksamen

Eksamen:

Mundtlig prøve kombineret med en individuel erhvervscase og med intern censur og bedømmelse efter 7- trins skalaen. Erhvervscasen indgår med en helhedsvurdering som en del af bedømmelsen.

Akademimodulet er et valgfrit modul, der registres under Akademiuddannelsen i Ledelse (AU)

Modulet er godkendt at undervisningsministeriet den 29.06.2018.

Kurset består af  5 undervisningsdage, hvoraf den ene er eksamen.

Vi er to undervisere på modulet: Camilla Teil Nielsen, Sociolog og Stresscoach. Lis Hejlesen Carl, Lektor i kommunikation, organisation og ledelse, Master i organisatorisk læring og Stresscoach.

 

Vores pris pr.kursist er 3.900,00 kr. + materialer

Der kan søges op til 10.000 kr. pr. år, pr. person.

Det er muligt for kursisterne igennem trepartsaftalen at søge, hvad enten man er faglært eller ufaglært. Ansøgningerne til dette administreres af det akademi Procesudvikling har samarbejdsaftale med.

Se vedhæftede link: https://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2018/65-millioner-arligt-til-nye-muligheder-for-efteruddannelse-af-faglaerte-og-ufaglaerte

Information fra BygOvenpaa: www.bygovenpaa.dk

 

  1. Kursusdag den 24.oktober 2018
  2. Kurusdag den 7.november 2018
  3. Kursusdag den 21.november 2018
  4. Kursusdag den 5. december 2018

Eksamen den 17. Januar 2019

 

Glæder os til at se jer (Kursusstedet er knapt på plads)